Joanna Hawrot to nowoczesna marka modowa sygnowana imieniem i nazwiskiem krakowskiej projektantki. Jej charakterystyczny styl to mariaż futurystycznych i stylizowanych elementów, efekt traktowania mody, jako pełnoprawnej dziedziny sztuki. Tematyczne cykle kolekcji prezentowane w formie artystycznych instalacji, realizują filozofię marki From Fashion to Art. Zamierzeniem marki jest budowanie wizerunku kobiety bezkompromisowo komunikującej się z rzeczywistością za pomocą ubioru, tworzenie estetyki swobodnie poruszającej się pomiędzy haute couture a prêt-à-porter.

W ostatnim czasie kolekcja Joanny Hawrot na sezon wiosna/lato 2015 została wzbogacona o nowe projekty, co zaowocowało dodatkową sesją zdjęciową nowych propozycji, a sfotografowaną przez Katarzynę Widmańską. Motywem przewodnim kampanii jest głęboka, wyrazista czerwień -najodważniejsza z barw, użytych w najnowszej kolekcji projektantki.

Kolekcja SS 2015 tworzą cztery moduły kolorystyczne takie jak: czerń, czerwień, szmaragd i biel. Każda z tych barw przenosi inny ładunek emocjonalny: czarne tkaniny warstwowo układają się na ciele, tworząc złożone konstrukcje zainspirowane stylem japońskich mistrzów kroju. Czerwona linia projektów to odważne, zamaszyste formy, transparentne tkaniny i nonszalanckie wiązania. Intensywny szmaragd przykuwa uwagę do lekkich, zwiewnych materiałów i asymetrycznych cięć. Kolekcję zamykają białe sylwetki – surowe, pozbawione ascetyczności. Biel wydobywa rzeźbiarskie drapowania tkaniny, rozłożyste konstrukcje i obfite marszczenia. Flagowy model kolekcji to KINBAKU – modułowy top, tworzony z nowatorskiego połączenia trzech szarf, zainspirowany japońską sztuką nakładania więzów, której początki sięgają epoki Edo. Współcześnie KINBAKU to forma sztuki wizualnej, którą Joanna Hawrot, w myśl filozofii From Fashion To Art, interpretuje w obszarze mody.

Zapraszam dziś na spotkanie z projektantką – Joanną Hawrot.

Zahyrra: W dużym uproszeniu można by powiedzieć, że Pani projekty nawiązują do japońskich form ubioru oraz charakteryzują się ostrymi, asymetrycznymi cięciami. Co Panią fascynuje w kulturze japońskiej? Z jakimi wartościami się Pani utożsamia?

Joanna Hawrot: Utożsamiam sie z japońską estetyka polaryzacyjną, która polega na wyrażaniu maximum treści w minimalnej formie. Staram się ją przekładać na język europejskiej mody. Obecnie studiuję formę klasycznego kimona, tworząc własne cykle i autorskie kimona. Od kilku lat temat Japonii wciąż do mnie wraca, co dopiero w tym roku uświadomiło mi, że nie jest to chwilowa inspiracja, ale mocny filar mojej twórczości, z którym wciąż sie identyfikuję. Imponuje mi japoński sposób patrzenia na formę i konstrukcję stroju, podejście do tkaniny, której nadaje się formę otwartą. Dla nas Europejczyków to bardzo orientalne i mocno zastanawiające, gdyż mamy zupełnie inną modową percepcję.

Z: Dlaczego nie szuka Pani inspiracji na przykład w naszych polskich strojach narodowych?

JH: Szukam i bardzo je podziwiam. Mają swoją niepowtarzalną moc, zwłaszcza strój łowicki, którym jestem bardzo zafascynowana. Myślę, że wszystko ma swój właściwy czas realizacji. Obecnie poznaję bliżej narodowy strój japoński, ale z pewnością w mojej pracy znajdzie się wkrótce miejsce dla polskich strojów narodowych.

Z: Czy Polacy są gotowi ubierać się w tak nowoczesne formy?

JH: Z pewnością tak. Obserwuję to, na co dzień wśród moich klientek, które wciąż mają ochotę na eksperyment. W ubraniu najważniejsze są tak naprawdę emocje, które takie ubranie generuje. To naturalne, że stale otwieramy się na nowe doznania – nie tylko modowe; wystarczy dopuścić do głosu intuicję. Polacy mają dobry gust i bardzo szybko się uczą, obserwują i sprawnie nadążają za tempem modowych zmian. Naszym dużym atutem, jako narodu, jest wrażliwość i to właśnie ona sprawia, że taka marka jak moja znajduje wciąż nowych klientów szukających w modzie emocji i estetycznych wrażeń.

Z: W notce o marce znalazłam informację, że charakterystyczne dla Pani jest łączenie różnych futurystycznych elementów. Jak się rodzą Pani futurystyczne wizje?

JH: Myślę, że wizje rodzą się międzyczasie i nie jesteśmy w stanie definitywnie określić, co je materializuje. Dla mnie ważny jest sam proces poszukiwania, który odnajduję w książkach, a przede wszystkim w rozmowach z ludźmi, z którymi pracuję, na co dzień. To oni witalizują mnie do działania najbardziej, stale motywują i porządkują wizje.

Z: W jednym z wywiadów zapytana o inspiracje odpowiedziała Pani:  Poza oczywistymi bodźcami, na które narażam sie każdego dnia, czytając, oglądając i słuchając rzeczywistości dookoła, staram się być posłuszną odśrodkowej sile, która nadaje kierunek mojemu tworzeniu. Interesuje mnie wątek tej odśrodkowej siły – co to jest? Intuicja? Dar od Boga?

JH: Myślę, że to intuicja dana od Boga, uświadomiona i konsekwentnie wcielana w życie poprzez pracę i realizację kolejnych zamierzeń. Jeśli Twoja praca polega na kreacji to przede wszystkim musisz dobrze komunikować się ze sobą, prawidłowo czytać swoje wyobrażenia tak, by w konsekwencji okazały sie realne i znalazły swoje własne miejsce w rzeczywistości.

Z: Na czym konkretnie polega filozofia marki – od mody do sztuki?

JH: Filozofia mojej marki FROM FASHION TO ART to cykliczne opowiadania, które tworzone są przez ubiór oraz konteksty, które wokół ubrań powstają. Najczęściej są to konteksty multimedialne, performatywne pokazywane wraz z kolekcją w postaci pokazów mody, instalacji. Ta filozofia to kod DNA mojej marki.

Z: Co musiałby się stać w Polsce, aby moda faktycznie była uznawana i traktowana, jako dziedzina sztuki.

JH: Myślę, że należy stworzyć dobrą formułę oraz warunki na to, by moda mogła być prezentowana, odbierana i sprzedawana, jako sztuka. Mam wrażenie, że w tym momencie powoli rodzi się świadomość tego, że takiej formuły w Polsce brakuje. Na szczęście wiem, że powstają już inicjatywy, które tę lukę zapełnią. Z pewnością to proces długofalowy, musimy uformować nie tylko projektantów-artystów, ale także wyedukować odbiorców, by mogli świadomie z takiej sztuki korzystać.

Z: W konkursie HUSH Selected 2014, otrzymała Pani tytuł Projektanta Roku #BEGINDESIRE i została Pani nagrodzona za konsekwencję i wytrwałość w realizacji pragnień. Co jest Pani zdaniem trudniejsze w Pani pracy, a może i życiu – konsekwencja czy wytrwałość?

JH: Myślę, że najtrudniejsza jest realizacja ich obu. Gwarancją sukcesu jest konsekwentna praca, odwaga i zdrowa ambicja, która pomaga utrzymać szybkie tempo pracy i zmian.

Z: Poprzedniej Pani kolekcji zatytułowanej Re-vision towarzyszą trzy słowa: przemiana, transformacja, progres. Co dało impuls do stworzenia kolekcji opartej na tych trzech kluczowych słowach?

JH: Kolekcja Re-Vision była próbą dokonania pewnej wolty, zweryfikowania kierunku mojego projektowania. Oczywiście, cały czas zachowując ducha marki, Re-Vision realizuje kilka zupełnie nowych pomysłów, wprowadza detale nieobecne we wcześniejszych kolekcjach – warstwowo ułożone frędzle, pompony, duże, geometryczne kołnierze. Myślę, że warunkiem ewolucji i rozwoju jest zmiana- weryfikacja, a czasami również zakwestionowanie pewnych wcześniejszych artystycznych wyborów. Najważniejsze, to zachować wrażliwość i czujność w nieustannej obserwacji siebie i świata.

Z: Pani pierwsza kolekcja zaprezentowana kilka lat temu podczas Berlin Fashion Week została nazwana The world is You. Jakie dziś dla Pani ma znaczenie to zdanie? Gdyby Pani dziś realizowała projekt o nazwie The world is You to, jakie myśli i uczucia stanowiłyby fundament budowy takiego projektu?

JH: Hasło Świat to Ty jest wciąż żywe i aktualne w każdej mojej kolekcji. Myślę, że każdy projektant po części tworzy projekt na kształt i podobieństwo własnego gustu, swojej tożsamości. Podczas tworzenia ostatniej kolekcji towarzyszył mi klimat filmu Jima Jarmuscha Only lovers left alive, dlatego powstała kolekcja kadzidlana, barwnie intensywna, namiętna. Aktualnie pracuję nad autorskimi kimonami, które zaprezentuję na dwóch wystawach. To ogromne wyzwanie odnaleźć w nich swój świat…

Z: Dziękuję za rozmowę.

Projekty Joanny Hawrot możecie zobaczyć na stronie projektantki:http://www.joannahawrot.com/

Zahyrra_Joanna_Hawrot_ss_2015_white_ Zahyrra_Joanna_Hawrot_ss_2015_red Zahyrra_Joanna_Hawrot_ss_2015_emerald_ Zahyrra_Joanna_Hawrot_ss_2015_black zahyrra_Joanna_Hawrot_ss_2015 b6d7090a321aeca0f529ab265a288b1b_L