Zadebiutował w Paryżu w 2009 roku prezentując swoją pierwszą kolekcję futer na sezon jesienny. Dziś jego kolekcje noszą największe gwiazdy takie jak Madonna, Hedi Klum, Georgia Jagger, Noami Campbell, Megan Fox, Joey Starr, Kim Kardashian czy Pedro Almodovar, a stylizacje z udziałem jego projektów prezentowane są w magazynach na całym świecie takich jak: Vogue, Elle, Glamour, Marie Claire czy L’Officiel.

Futra nosił od zawsze, trochę z ciekawości, a trochę z sentymentu do czasów dzieciństwa, kiedy to podczas zawodów jeździeckich towarzyszył swojemu ojcu, zawodowemu jeźdźcowi konnemu. Ciekawość przerodziła się w wielką pasję i sposób na życie. Dzięki jego praktycznej wiedzy, doświadczeniu oraz nowoczesnemu podejściu do materiału, jakim jest futro, Quentin Veron tworzy unikalne i luksusowe kolekcje futer. Nowoczesne asymetryczne cięcia, zaskakujące łączenia kolorów i faktury powodują, że kobiety noszące jego ubrania wyglądają zjawiskowo. Marka skierowana jest do kobiet wyrazistych, odważnych, trochę agresywnych, pewnych siebie, niezależnych i eleganckich – do kobiet, które są świadome swojego stylu i nie boją się pokazywać, kim naprawdę są. Zapraszam na rozmowę z francuskim projektantem ekskluzywnych futer Quentinem Veron.

Zahyrra: Zastanawiam się jak tworzysz swoje kolekcje. Co jest pierwsze – inspiracja, wizja czy techniczne możliwości tkaniny, jaką jest skóra czy futro?
Quentin Veron:
Inspiruje mnie wiele rzeczy, ale ja tworzę moją własną wizję, którą odczuwam, a która tkwi w moim wnętrzu i głowie. Tworząc kolekcję odtwarzam mój własny wewnętrzny świat – to jak ja postrzegam ludzi ubranych w mojej wizji świata. Kolekcje powstają w mojej pracowni, gdzie pracuję bezpośrednio z materiałem, eksperymentując i testując nowe rozwiązania; rysunki służą mi jedynie po to, aby zapamiętać ogólną ideę. Możliwości tworzenia z futer są nieograniczone, ponieważ możesz pracować od razu w 3D bawiąc się długością włosia, pracując z obiema stronami materiału jednocześnie – wewnętrzną i zewnętrzną, możesz farbować, ciąć, łączyć…

Z: Powiedziałeś, że tworzysz swoją własną mroczno-poetycką opowieść, zatem czy jest możliwe, aby Twoje opowieści miały „jasny” poetycki charakter? Czy Twoje futra mogą być na przykład romantyczne?
QV:
Chociaż moje kolekcje faktycznie są mroczne, to są jednoczenie romantyczne. Mrok jest we mnie, więc tak tworzę. Moje kolekcje wynikają z tego, co czuję w środku, więc oczywiście może tam być i światło. Futra odzwierciedlają emocje.

Z: Gdybyś był powiedzmy typowym projektantem mody, jakikolwiek błąd nie byłby tak drogi jak w przypadku pracy z futrem – prawda? Po pierwsze ze względu na koszt samego materiału, a po drugie ze wzgledu na zwierzęta. Jak sobie z tym radzisz?
QV:
Tak, masz rację. Wiele zależy od dokładności i wiedzy. Odpowiadasz za wszystko. To nie jest tak, że robisz coś z materiałem wytworzonym przez maszyny – mówimy o zwierzętach, więc musisz je szanować i wykonywać swoją pracę we właściwy sposób.

Z: Jakie są technologiczne ograniczenia w procesie produkcji Twoich kolekcji?
QV:
Nie ma żadnych. Ale jak powiedziałem materiał pochodzi od zwierząt, więc powinien być traktowany wyjątkowo i ekskluzywnie, produkcja futer na masową skalę nie powinna mieć miejsca.

Z: Wiesz ilu jest producentów lub projektantów ubrań takich jak Ty jest na świecie? Jaki jest Twój styl i co sprawia, że styl ten jest rozpoznawalny i unikatowy?
QV:
Nie ma pojęcia, jaka jest liczba takich twórców, ale na pewno jest ich coraz mniej, ponieważ tego typu rzemiosło jest wiedzą przekazywaną z pokolenia na pokolenie i coraz mniej jest młodych ludzi chętnych uprawiać taki zawód, który jest zawodem bardzo wymagającym. Mój styl jest określany, jako rockandrollowy, ale bardziej nowoczesny. Tak jest, ponieważ ja wiem doskonale, jak samemu łączyć wszystkie elementy od początku do końca, i to właśnie umożliwia mi tworzenie ubrań unikatowych, rozpoznawalnych od pierwszego wejrzenia. Jestem znany z tego, że łączę różne rodzaje futer ożywiając pewnego rodzaju nowe „zwierzę” (śmiech). A oprócz tego dużo pracuję z długością włosia.

Z: W jakich krajach futra są najbardziej popularne i podziwiane?
QV:
Tu raczej chodzi o osoby a nie o kraje.

Z: Zatem jacy ludzie kochają nosić futra?
QV:
Po pierwsze, tacy, którzy mogą sobie na to pozwolić (śmiech). Potem styliści, oraz tacy z duszą artystyczną. Trzeba pamiętać, że futra powoduje, że kobiety je noszące czują się piękne a mężczyźni władczo. Futro jest jak brylant, wszyscy kochają futra.

Z: Sprzedajesz swoje ubrania w Polsce?
QV:
Tak, mam indywidualnych klientów.

Z: Jak dla mnie futra są przewidywalną tkaniną, jest tu miejsce na niesamowitą innowacyjność?
QV:
Futra są bardzo innowacyjne, ale tak się może wydawać osobom, które nie rozumieją jak można uczynić je nowoczesnymi, ponieważ sami się tym nie zajmują.

Z: Podejrzewam, że często jesteś pytany o Twój stosunek do organizacji chroniących zwierzęta, więc ja nie będę pytać. Zapytam Cię, zatem o Twoje etyczne zasady. Z jakim zasadami Ty się utożsamiasz? Byłbyś gotowy wziąć udział w jakiejś ulicznej demonstracji broniącej tego, w co Ty wierzysz?
QV:
Ze względów etycznych jestem całkowicie przeciwko wykorzystywaniu futer dzikich zwierząt, jest to bezcelowe i śmieszne – w dobie dzisiejszych możliwości możemy wykorzystywać zwierzęta hodowlane, których futra z powodzeniem możemy malować czy farbować. Ja pracuję wyłącznie na futrach pochodzących z hodowli. Specjalizuję się w futrach z lisów lub kóz, czasem norek czy bobrów. I jak już wspomniałem wcześniej, jestem przeciwko masowej produkcji. Jeżeli chodzi o to, w co ja wierzę to jest to odwaga, szacunek, miłość i pokora. I nie widzę sensu brania udziału w jakichkolwiek demonstracjach ulicznych, chociaż jest to specjalność francuska – zdecydowanie lepiej jest działać niż robić hałas.

Z: Wielu producentów na świecie sprzedaje różnego typu akcesoria ze skóry i wydaje się to powiedzmy naturalne; dlaczego Twoim zdaniem futra są stale tematem kontrowersyjnym?
QV:
Ponieważ tacy ludzie są głupi, bo nigdy nie pomyślą, że skóra jest futrem tylko bez sierści. Futra są celem ataku niektórych ludzi ze względu na kilka głupich filmików z Chin. Prawdziwy kuśnierz nigdy nie użyje skór z Chin, ale tych z Finlandii, ponieważ fińskie są najlepsze, a jakość materiału jest zdecydowanie najważniejsza.

Z: Potrafisz oddzielić swoją pracę artystyczną od prywatnego życia? Jak dużo pracujesz?
QV:
To jest bardzo trudne zwłaszcza, jeśli pracujesz z pasją – stale brakuje ci czasu. Głowa cały czas pracuje, szczególnie, że wszystko jest inspiracją. Ale im bardziej dojrzewasz tym lepiej radzisz sobie z tym. Najtrudniej jednak jest dla osób przebywających w Twoim otoczeniu (śmiech).

Z: Wiem, że uprawiasz rożne sporty – jeździsz na rowerze, uprawiasz siatkówkę, a niektóre nawet zawodowo, jakie znaczenie ma dla Ciebie uprawnianie sportu?
QV:
Jak się o tym dowiedziałaś (śmiech)? Sport nauczył mnie podejścia do życia; walki o to, czego chcesz, oraz tego, że dzięki ciężkiej pracy i poświęceniu możesz być tam, gdzie chcesz. Sport uczy, że na koniec dnia, ciężka praca przynosi efekty.

Z: A co z jogą i medytacją (śmiech)?
QV:
Nie, to nie dla mnie (śmiech).

Z: Nad czym teraz pracujesz? Kiedy będziemy mogli obejrzeć Twoją nową kolekcję?
QV:
Obecnie pracuję nad nową linią ubrań, która będą bardziej przystępna cenowo, ponieważ chcę widzieć więcej moich futer na ulicach, a nie tylko na czerwonym dywanie czy scenie lub noszonych przez bogatych klientów. Nadal wykorzystuję tej samej jakości materiał, ale pracuję and techniką umożliwiającą zużycie mniejszej ilości materiału. Każdy produkt będzie dostępny w moim sklepie online, nad którym obecnie pracuję. Znajdą się tam propozycje dla kobiet, mężczyzn, dzieci oraz dodatki takie jak kapelusze, torby, kołnierze, oraz elementy wyposażenia wnętrz takie jak poduszki czy koce. Otwarcie planuję na październik tego roku. I oczywiście zostanie utrzymana linia couture dla moich prywatnych klientów, artystów i dla kilku wybranych sklepów.

Z: Dziękuję za rozmowę.

Na zdjęciach poniżej możecie zobaczyć ekskluzywną kolekcję Quentin’a Veron. W kolekcji wystąpiła modelka Sara Kondal; zdjęcia – Maxime Antonin.

Zahyrra_Qentin_Veron_1 Zahyrra_Qentin_Veron_2 Zahyrra_Qentin_Veron_3 Zahyrra_Qentin_Veron_main_photo_2 Zahyrra_Qentin_Veron_main_photo_3